dinsdag 30 juni 2015

Langs het aquaduct van Vorno naar Lucca

Zondag 28 juni bezoeken we Cecina. Ondertussen weten we dat je het uitspreekt als sjesjina en. Iet als tsjetsjina. Nooit te oud om te leren. Aldo staat er op de "antiek" markt, maar het is heel erg rustig. Wij lopen door naar Cecina Mare en gaan daar lekker pasta met gamba's en zeevruchten eten.
Het blijkt een leuk badplaatsje dus volgende keer gaan we hier naartoe i.p.v. Naar Marina di Pisa.

Maandag
In de cassette met wandelingen heb ik een interessante route gevonden in de buurt van Lucca. Deze wandeling vereist wel een beetje planning want het is geen rondwandeling. We moeten dus eerst op het beginpunt van de wandeling zien te komen, de auto zetten we bij het eindpunt in Lucca. Op die manier zijn we in ieder geval aan het eind van de wandeling niet afhankelijk van een bus die op vaste tijden (en vaak maar heel zelden) gaat.

Via internet heb ik ondertussen uitgevonden dat er om 9 uur en 13:15 een bus gaat van Piazzale Verdi in Lucca naar Vorno. Nou vinden we 9 uur wat vroeg want dan moeten we voor dag en dauw op dus besluiten we de middag bus te nemen. Het is een wandeling van 10 kilometer, zo'n 3 uurtjes dus dat moet kunnen.

We komen ruim op tijd aan in Lucca en gaan eerst even verkennen wasr de bus vertrekt. We worden vriendelijk geholpen en krijgen gelijk 2 kaartjes mee. Het duurt nog 1,5 uur voor de bus vertrekt dus ondertussen wandelen we nog even door Lucca. We kennen Lucca vrij goed maar het blijft een leuke plaats. Een kwartier van te voren zijn we terug bij het busstation waar we alvast onze meegebrachte broodjes opeten, want straks moet er direct gewandeld worden.

We vragen wat rond welke bus we moeten hebben en een oudere dame die in Vorno woont neemt ons als het ware onder haar vleugels. Ze kent de bar Bimbotto, waar onze wandeling begint goed want ze woont er tegen over. Onderweg wijst ze ons nog even het aquaduct waar we straks langs moeten lopen. Even later kruist de bus onder het aquaduct door. Daarna gaan we de heuvels in. Op een gegeven moment komen we in een leuk klein dorpje. Dit blijt onze bestemming. De oude dame neemt met een vriendelijk "buona passeggiata" afscheid van ons en we zwaaien nog een keer vriendelijk naar de buschauffeuse.

Langs een leuk klein kerkje lopen we via een asfaltweggetje verder de heuvel op. Na ca 800 meter verlaten we de asfaltweg en klimmen (bijna klauteren) we via een stijl, stenig smal pad door het bos en struikgewas omhoog. Ik let dit keer goed op waar ik mijn voeten plaats, ik heb wel even voldoende ontmoetingen met slangen gehad. 500 meter later bereiken we hijgend en puffend een strade bianca (onverhard pad) dat we zo'n halve kilometer naar beneden volgen. Dan slaan we links naar beneden een bospad in. Via diverse, goed bewandelbare bospaden dalen we langzaam af richting het water.

Op een gegeven moment steken we een heel klein stroompje over en zien we diverse kleine cisternes in het bos liggen. We lopen nu lang een met bakstenen afgezette waterloop en komen om de tiental meters kleinere en grotere cisternes tegen. Dit is duidelijk het begin van de watertoevoer voor het aquaduct. Over een grassig pad lopen we langs de duidelijk door mensenhanden aangelegde waterloop.
We komen langs mooie antieke cisternes en lopen op ons gemak naar beneden.

Hier en daar kruisen vlakke en gebogen bruggetjes de waterloop en uiteindelijk komen we bij een grote villa. Hier peuzelen we op een bruggetje onze lastste broodjes op. We passeren de villa aan de rechterkant en we lopen om een hele grote cisterne heen. Hier loopt de waterweg ondergronds verder en af en toe zien we het deksel van een cisterne. We volgen het tracė van het aquaduct. Op een gegeven moment staan we een 15 tal meters boven het maaiveld bij een grote cisterne. Vanaf hier start het daadwerkelijke aquaduct. Via een paadje lopen wij naar beneden en dan kijken we ineens huizenhoog op tegen het Romeinse Aquaduct. Bogen zover het oog strekt. We rekenen uit dat om de bijna 3,5 km van het aquaduct naar Lucca er ongeveer 600 bogen moeten zijn. Ca. 350 meter verder komen we bij een water tappunt. Een meneer is bezig ettelijke flessen te vullen (zoals wij ook bij ons moderne watertappunt in Peccioli doen) maar laat ons galant eerst onze 500ml flesjes vullen met heerlijk koel water. Zalig op zo'n warme dag.

We lopen ca. 3,5 km langs her aquaduct en na ca. 2,5 km steken we de tolweg over via een loopbrug. Daarbij hebben we een prachtig uitzicht op de bogen van het aquaduct die zich tot in de verte uitstrekken. Af en toe passeren we een weg die al van te voren wordt aangegeven dor een soort grenszuilen langs het pad. Gelukig komen we ook nog een paar tappunten voor koel water tegen. Het is vandaag zeer warm (34 + graden) dus af en toe wat koel vocht is zeer welkom.

Het aquaduct eindigt bij "il tempietto pendente" (het scheef gezakte tempeltje), een enorme en prachtige cisterne die vroeger het eindpunt van het aquaduct vormde en het distributiestation voor de stad Lucca. Het is nog steeds een prachtig gebouwtje, maar helaas afgezet met van dat lelijke oranje plastic dat ze hier in Italië zo vaak op bouwterreinen gebruiken.

Als we verder wandelen staan we bij de laatste watertap die zich bij het station bevindt. Via het station lopen we naar de ringmuur om Lucca en vandaar besluiten we de stad in te lopen in plaats van de omwalling te volgen tot de parkeerplaats. We hebben nu wel trek in een ander drankje dan water....