dinsdag 26 juni 2018

Een ontmoeting met Bambi om 5 uur in de ochtend


Vandaag gaan we dan toch echt onze wandeling door de heuvels rond Casciana Terme maken. We besluiten niet te wachten op de Donati’s, die vinden zelf hun weg naar het zwembad wel. Door allerlei omstandigheden zijn we niet heel erg vroeg hoewel ik vanmorgen al om 5 uur fris en fruitig naast mijn bed stond. Ik moet nog even flink wennen aan het ochtendconcert van alle vogels en andere dieren hier in de buurt en was dus heel vroeg wakker.
Daardoor zat ik om kwart over 5 al met een kop thee op ons terrasje te genieten van het ontwakende Toscaanse landschap. Net te laat voor het echte ochtendgloren want het was ondanks het vroege uur toch al redelijk licht, maar wel met een hele mooie warme gloed over het landschap.


Terwijl ik rustig van mijn thee zit te slurpen en naar het silhouet van Montecchio in het ochtendlicht zit te kijken zie ik ineens links vanuit mijn ooghoek beweging. Langzaam kijk ik op zij en ik zie een ree op zijn, of waarschijnlijker haar, gemak op de helling naast ons door het gras struinen en hier en daar wat van het gras knabbelen. Het ree loopt dus eigenlijk gewoon in de achtertuin van achterbuurman Francesco, hoe gaaf is dat. Die oude knorrepot heeft ons nooit verteld dat hij reeën in zijn achtertuin heeft, zou hij het zelf eigenlijk wel weten? Die beesten komen natuurlijk alleen voor dag en dauw.

Ik blijf heel stilletjes zitten kijken met mijn beker thee en een fleece dekentje omgeslagen want het is gedurende de nacht gelukkig behoorlijk fris. Het beestje heeft geen enkele haast en struint op haar gemak door het bedauwde groene gras terwijl ze ondertussen rustig voort knabbelt. Uiteindelijk verdwijnt ze achter een boom, maar 20 minuten later zie ik haar weer bovenlangs de helling lopen en in de olijfboomgaard verdwijnen.

Om half 7 besluit ik toch nog maar even terug te keren naar bed en mijn ondertussen koud geworden voeten aan Paul te warmen. Om 8 uur wordt ik vervolgens wakker van de kerkklok, met een gevoel alsof ik de hele nacht niet heb geslapen. De kerkklok sloeg vroeger overigens de hele nacht door, elk half uur, maar blijkbaar hebben de dorpsbewoners geklaagd want sinds de laatste jaren houdt de klok er om 10 uur ’s avonds mee op en begint hij pas weer om 8 uur ’s ochtends. 

Afijn, we gaan dus wandelen dus we pakken de Toyota Aygo en vertrekken richting Casciana Terme. Onderweg komen we langs La Cinta di Guido, onze Cinta Senese fokker, de mooie en vooral ook lekkere zwarte varkens met een witte streep. Moeten we ook maar weer eens langs gaan voor een heerlijke salami en eens kijken wat hij allemaal met het bedrijf heeft gedaan want er staat ook iets dat hij nu een Frantoio (een olijfperserij) heeft.

In Casciana Terme gaan we eerst een kopje koffie drinken met iets lekkers, in dit geval een taartje met pinoli (pijnboompitten) voor Paul en een Baba al Rhum, een sponscake met rum, voor mij. Daarna hebben we wel weer een wandeling van bijna 10km nodig om de calorieën eraf te lopen.
Eerst via de een asfaltweg en daarna via strade bianche en brede veldwegen lopen we door de heuvels rond Casciana Terme, waarbij we soms ook uitzicht hebben op Chianni en Terriciola. De route loopt vrij makkelijk omdat het brede veldwegen zijn. Langs de weg groeien prachtige veldbloemen en wilde orchideetjes en dergelijke. Ook komen we langs diverse olijfboomgaarden en wijnvelden. Aan de bordjes herkennen we een aantal van onze favoriete wijnen van de Badia di Morrona, die hier blijkbaar ook hun jachtgebieden hebben. Voor vergunninghouders only, natuurlijk want je kunt niet iedereen op je herten en wilde zwijnen laten schieten.



Naast mooie vergezichten zien we ook een aantal aardige voorbeelden van de wijze waarop men in Toscane bezig is met renewable energy want op een gegeven moment hebben we uitzicht op zowel een enorm aantal zonnepanelen als op een verzameling windmolens. Weliswaar een beetje horizon vervuiling maar natuurlijk wel goed dat hier in wordt geïnvesteerd.


Als we ongeveer op twee derde van onze wandeling zijn komen we langs een aantal vakantiewoningen van de Badia. Tot onze verbazing herkennen we hiertussen de woning waar we in onder gebracht werden toen we ons appartement gingen kopen en we de eerste nacht, we hadden gelukkig de overdracht nog niet gehad en dus nog niet het hele bedrag betaald, lekkage kregen omdat er een buis in de vloer van de badkamer was gesprongen. Toen hadden we al niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk nattigheid moeten voelen over de kwaliteit die F&F Immobiliare levert.




Op een gegeven moment kunnen we het vervolg van ons pad niet vinden hoewel de Garmin duidelijk aangeeft dat we een pad moeten hebben dat met een scherpe bocht van de landweg waarop we lopen moet afbuigen. Verderop zien we wel een landweg met cipressen dus proberen we langs het zonnepark er naartoe te lopen. Echter, dat lukt niet en als we teruglopen zien we een heel vaag en smal paadje, eigenlijk meer wat plat gras dat ons in 50 meter op en verborgen en flink overgroeide landweg brengt. Vanaf daar gaat de route nog flink stijgen en dalen en komt uiteindelijk vlag onder Casciana Alta langs om vervolgens via allerlei smallere paden af te gaan dalen naar Casciana Terme waar we uiteindelijk onze route verlaten om terug te keren naar de parkeerplaats waar we de auto hebben achtergelaten. Voor we daar komen drinken we nog een café op het ondertussen vrijwel volledig verlaten centrale plein. Voor een Thermen plaatsje blijft het een behoorlijk suf en slaperig dorp. Zonde, want het zou best een leuk plaatsje kunnen zijn, maar zelfs het buitenbassin van de Terme waar het plaatsje om bekend staat is volledig leeg en dan bedoel ik niet dat er geen badgasten zijn, maar dat er gewoon geen water meer in zit. Ik vraag me af hoe ze zo in hemelsnaam die 5 hotels die het dorp rijk is gaan vol krijgen.



Als we terug komen in Montecchio is de robot druk bezig om het zwembad gebruiksklaar te maken, dus we hebben goede hoop dat we morgen eindelijk kunnen poedelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten