Oef, dat is
ff wennen, weer eens vroeg op want we gaan vandaag op pad. Eerst naar
Castiglione del Lago (als in Lago di Trasimeno) waar we onze vriendin Sylvia
gaan oppikken.
Sylvia zit
door een onfortuinlijke ontmoeting met de Carabinieri tijdelijk even zonder rijbewijs.
Niet dat ze nou iets anders heeft gedaan dan wat ook elke andere Italiaanse
automobilist doet, namelijk een langzaam rijdende auto inhalen bij een
doorgetrokken streep, maar helaas was het eind van de maand en zaten de mannen
met rode strepen op hun broek van de carabinieri nog niet aan hun quotum.
"Dieci punti Signora, un mese senza patente". Dat is mooi balen,
zeker als je in Castiglione del lago woont want dan zit je eigenlijk letterlijk
een maand opgesloten in een vesting. Gelukkig heeft Sylvia hardlopen als hobby,
dus kan er deze maand flink worden geoefend voor de Marathon in New York.
Het is nog
een flink eind dus we gaan vroeg op pad. Helaas is onze TomTom de laatste tijd
flink van het pad af, wat ongetwijfeld te wijten is aan het feit dat het ding
al jaren niet geüpdatet is, en stuurt ons via een flinke omweg om er vervolgens
helemaal de brui aan te geven als ze tot de conclusie komt dat we de tolweg
niet wilden. Zoek het lekker zelf uit. Gelukkig hebben we nog altijd Google
maps en die helpt ons weer op weg maar we gaan er wel wat langer over doen dan
gepland.
Afijn,
afspraken in Italië hebben sowieso altijd gewoon een richttijd, 11 uur betekent
hier niet zelden het kan ook half 12 of 12 uur worden, maar eerder is zeer
onwaarschijnlijk. Ik app Sylvia even dat het wat later wordt want ondertussen
spotten we een Autogrill en daar hebben ze doorgaans prima cappuccino en
cornetti's. Zo ook bij deze.
Iets over
half 12 arriveren we onderaan de trap die toegang geeft tot het oude, ommuurde
deel van de Borgo. Een paar minuten later schrijdt onze vriendin een
schitterend zwart jurkje de trap af. Tsja, we gaan dan natuurlijk ook lunchen
met Luca Gattavecchi, een belangrijke wijnproducent uit Montepulciano. Ik kijk
even vertwijfeld naar mijn beige-wit gestreepte linnen jurkje met gestreepte
legging... Afijn, kan best, bovendien, wel een echte Joline Jolink ;-).
De korte
broek met een soort bloemetjes van Paul is wel een soort twijfelgeval afijn,
later blijkt dat Luca gelukkig ook niet formeel gekleed is.
Sylvia
loodst ons via allerlei binnendoor weggetjes richting het hoofdkantoor van
Poggio alla Sala, onderdeel van het Gattavecchi concern waar ook de wijn wordt
geproduceerd en waar, zo blijkt later, de familie ook woont. Hierbij
respecteren we voorlopig maar angstvallig de doorgetrokken strepen.
Luca is er
nog niet, richttijden, weet je nog.... dus laat Sylvia ons ondertussen een deel
van het bedrijf zien. We gaan eerst naar de bottelarij waar de etiketten op de
flessen gaan en een grote machine de kartonnen dozen uitvouwt en de flessen er
inlegt. Ca 5 dozen per keer worden op deze manier gevuld. Even verderop staan
mega pallets met dozen wijn en grote plastic containers met nog te labelen
flessen. Allen gemerkt met herkomst (soort wijn) en waar de wijn naartoe gaat.
de wijn wordt gebotteld en gelabeled |
Een
medewerker is de wijn van het klaren. Dat gaat met grote slangen in een soort
enorme teil. De verkeerde enzymen en de toegevoegde middelen worden er zo
uitgehaald. Normaal gaat dat proces gewoon door de tijd en zakt alles in twee
jaar zo'n beetje naar de bodem maar voor de jongere wijn moet de natuur een
handje geholpen worden. Wij stappen ondertussen met onze schoenen door de wijn
resten op de grond, de hele cantina ruikt naar wijn, je zou van de lucht al
lichtelijk beneveld raken.
Ondertussen is Luca gearriveerd en hij toont ons de ruimte waar de wijn in enorme vaten van Frans eikenhout ligt te rijpen. Vino Nobile in wording, want Vino Nobile word je natuurlijk niet zo maar en zeker geen Riserva.
de wijn wordt geklaard |
Ondertussen is Luca gearriveerd en hij toont ons de ruimte waar de wijn in enorme vaten van Frans eikenhout ligt te rijpen. Vino Nobile in wording, want Vino Nobile word je natuurlijk niet zo maar en zeker geen Riserva.
We
besluiten om met 1 auto (die van Luca) naar Montepulciano te vertrekken en dat
is maar goed ook want onderweg gaan we nog even door de wijnvelden om te zien
waar de diverse soorten druiven groeien en ik kan je verzekeren, dat had onze
afgeroste, gehuurde Toyota Aygo met gammele koppeling niet gered.
Onderweg
komen we wat arbeiders van Gattavecchi / Poggio alla Sala tegen en Luca
informeert wanneer de laatste wijngaarden gereed gemaakt zullen zijn. De toppen
van de wijnranken moeten op sommige percelen namelijk nog ingekort en
opgebonden worden. Het moet er natuurlijk wel allemaal netjes uitzien, zo is
het geen gezicht.
Poggio alla Sala Resort in betere tijden |
We stappen
uit om foto's te maken van het Poggio alla Sala Resort en Luca legt ons uit dat
de grond waarop de druiven groeien heel los van structuur moet zijn, kalkachtig
met behoorlijk wat kiezels. De Sangiovese heeft namelijk veel zuurstof nodig.
Het resort was ooit een luxe hotel maar staat al 3 jaar leeg
en is onlangs in de openbare verkoop gegaan. De "Asta" begon op 10
miljoen, maar ondertussen is de prijs gezakt naar ongeveer 4,5 miljoen, een
maal, ander maal..... Iemand belangstelling?
Lucca legt uit waarom de grond zo geschikt is voor de Nobile |
Tussen de druiven met het vervallen Poggio alla Sala Resort op de achtergrond |
Het zou
toch mooi zijn als het binnenkort weer een nieuwe bestemming krijgt want nu
ligt het er maar treurig en overwoekerd bij, terwijl het echt een heel mooi
complex is met een prachtige villa.
Via
diverse strade bianche (dat was ons ongetwijfeld op een extra schoonmaak boete
van het verhuurbedrijf komen te staan) rijden we naar Montepulciano terwijl
Luca ons ondertussen de diverse andere wijnmerken aanwijst.
in de Cantina van Gattavecchi |
In
Montepulciano aangekomen gaan we naar de Cantina Gattavecchi, waar zich ook de
locanda di Lilian bevindt, het restaurant dat is genoemd naar en wordt gerund
door de Braziliaanse schoonzus van Luca. Lilian is de chef, maar natuurlijk
staan er ook enkele Italiaanse koks in de keuken. Het terras zit helemaal vol
maar vanzelfsprekend is er een mooie tafel voor ons gereserveerd. Voordat we
echter aan tafel gaan trekt Luca een heerlijke Prosecco metodo tradizionale van
Gattavecchi open en het is de bedoeling dat we even de kaart bekijken wat we
willen eten en dan eerst onder het genot van een glas bubbels de Cantina gaan
bekijken. Terwijl Luca bestelt, we willen natuurlijk wel overal wat van proeven
dus nemen we wat schalen anti pasti, pasta en 2 soorten vleesgerechten in
plaats van ieder individueel iets te bestellen, raken we echter zo geanimeerd
in gesprek dat de eerste schaal al arriveert voor we er erg in hebben. Het is
een selectie van 2 soorten crostini want het hele assortiment is echt een
beetje te veel voor de pranzo (lunch) als we de volledige 4 gangen willen doen.
Bij de anti-pasti proeven we de Rosso Toscane, want je moet altijd eenvoudig
beginnen met de wijn en dan per gerecht opbouwen.
met Lucca Gattavecchi en Sylvia van der Male bij la Locanda di Lilian |
Dit jaar
bestaat de San Biaggio 500 jaar. Luca zit in het comité dat de festiviteiten
organiseert en het blijkt dat de gevel van de Canonica van de San Biagio
(waarin ook nog weer een klein restaurantje van het Gattavecchi concern zit)
ruim 100 jaar geleden in een exacte kopie is opgenomen in het museum van
Harvard. Ook in Harvard zijn er dus activiteiten en Luca heeft regelmatig
contact met een professor uit Harvard
die heel veel weet over marketing van musea. Eigenlijk wil hij graag een
soort centrum opzetten in Montepulciano om de vele interessante lokale musea
die er zijn beter op de kaart te zetten.
Paul komt met het idee om het wellicht eerst eens in het klein te proberen door een summerschool over het onderwerp te organiseren en daarbij een aantal internationale experts uit te nodige en al snel is het idee voor de Montepulciano summerschool for local museum marketing and promotion geboren. Volgend jaar dan maar gewoon 3 maanden naar Italië?!
De Canonica van de San Biagio |
Paul komt met het idee om het wellicht eerst eens in het klein te proberen door een summerschool over het onderwerp te organiseren en daarbij een aantal internationale experts uit te nodige en al snel is het idee voor de Montepulciano summerschool for local museum marketing and promotion geboren. Volgend jaar dan maar gewoon 3 maanden naar Italië?!
Paul gaat
eens kijken of hij wat mensen kan uitnodigen en Luca doet aan zijn kant het
zelfde. Vanzelfsprekend moet er een mooie locatie op het wijngoed gevonden
worden en gaat de Osteria di Lilian het eten verzorgen en Luca de wijn. Per
slot van rekening geen summerschool en wetenschap zonder goed eten en drinken.
Ondertussen
hebben we ons door een schaal met Pici all’Aglione en Pici al sugo di Anatra
heen gewerkt. Pici is hele dikke ronde pasta, zeg maar spaghetti maar dan veel
dikker. In de Cantina wordt de handgemaakte pasta verkocht en dus ook in het
restaurant op tafel gezet. In dit geval geserveerd met een rode saus met grote
knoflook (aglione is een hele grote, wat zoetere knoflook die je alleen in
bepaalde perioden en streken kunt krijgen) en met een saus van eend.
Beide
heerlijk, hoewel ik toch altijd een lichte voorkeur voor de lichtere aglione
heb, ik vind vlees sauzen, hoe lekker ook, toch al snel wat aan de machtige
kant. De Nobile di Montepulciano di erbij geserveerd wordt smaakt overigens
uitstekend bij beide sauzen.
Tijdens
het hoofdgerecht dat bestaat uit een schaal Tagliata con peccorino e pepe verde
(mooie bistecca plakjes met kaasflinters en groene peperkorrels) en Cinghiale
in umido (in een saus van onder andere olijven en tomaten gestoofd Wild Zwijn)
komt het gesprek weer op het onderwerp wijn. Hoe kan het anders, zeker wanneer
er bij het hoofdgerecht een fantastische Nobile di Montepulciano Riserva
geschonken wordt.
Luca heeft
een aantal jaar geleden een nieuwe wijn in de markt gezet, de Quotidiano, een
wat simpeler maar daarom niet minder lekkere wijn voor elke dag. Voor de
Quotidiano wijn is een keuze gemakt uit een aantal historische onderwerpen of
figuren en enkele kunstenaars hebben opdracht gekregen om er mooie etiketten
voor te ontwerpen. Quotidiano betekent namelijk ook dagblad in het Italiaans en
de etiketten hebben dan ook de vorm van een soort krantenartikel. Hoewel de wijn
in Italië wel loopt is het toch lastig om er op de internationale markt een
groter afzetgebied voor te vinden. De winkeliers blijven steeds maar vragen om
het etiket met de Maserati omdat dat herkend wordt. Eigenlijk is Luca op zoek
naar een aangepast concept voor de internationale markt.
Onze
vriendin Sylvia probeert de wijnen van Gattavecchi en Poggio alla Sala in
Nederland letterlijk op de kaart te krijgen en importeurs te vinden die de wijn
in Nederland willen gaan verkopen. Voor de Quotidiano en enkele andere wijnen
van Poggio alla Sala is dat weliswaar al gelukt maar de Nobiles
van Gattavecchi zijn ondanks, of wellicht wel dankzij, de enorm hoge kwaliteit
en daarbij behorend prijskaartje toch moeilijk in de Nederlandse markt te
zetten.
Nederlanders
kijken toch vooral naar de portemonnee bij het aankopen van wijn en als met al
een duurdere kwaliteitswijn koopt dan gaat men graag op safe en kiest voor een
bekend segment, zoals de Chianti, Barolo of Amarone. Enorm zonde wat mij
betreft, want ik vind veel Chianti’s overgewaardeerd en er zijn zo ontzettend
veel andere mooie Italiaanse kwaliteitswijnen.
Ondertussen
is Sylvia hier in Italië ook bezig met een sommelier cursus. Wij zijn het met
Luca eens dat wanneer ze echt meer wil doen in de wijnmarkt ze waarschijnlijk
persoonlijk meer als promotor moet gaan optreden voor de wijn en het
persoonlijker moet maken. Wellicht haar eigen wijnetiket, de Sylvietta met een
goed verhaal waarom deze wijn zo geweldig is.
Het
dessert dat bestaat uit een klein glaasje semifreddo en een soort variant op de
tiramisu met een ander soort zachte kaas wordt begeleid door een Vin Santo,
vanzelfsprekend ook uit eigen cantina.
Na de
lunch moet Luca zijn zoon van anderhalf op gaan halen uit de crèche.
Ondertussen worden wij even bij de San Biaggio afgezet zodat we daar een half
uurtje kunnen rondkijken. We bekijken de Canonica, die werkelijk prachtig is en
gaan dan de door Antonio da Sangallo ontworpen kapel bekijken. Die is werkelijk
prachtig, zowel van buiten als van binnen en heeft op de kruisviering een
dusdanige akoestiek dat wanneer je in je handen klapt je het geluid 20 in echo
hoort, terwijl mensen die iets verderop staan het niet eens horen. Een beetje
als de whispering gallery in Engeland. Dit jaar is het dus 500 jaar geleden dat
de kerk werd gebouwd.
De jarige San Biaggio |
Blijkbaar
heeft Luca zijn zoon al weer ergens anders naartoe gebracht want als hij ons op
komt halen is het kinderzitje leeg. Op weg terug naar Poggio alla Sala waar
onze auto is achtergebleven komen we langs Canciano Terme waar een vriend van
Luca directeur is van het Etruskisch Museum. Daar kunnen we nog wel even langs
gaan. Nou ja, even. We worden eerst meegenomen naar de werkkamer van de
directeur, die een enorme autoriteit op het gebied van de Etrusken blijkt te zijn
en zijn tijd verdeelt tussen Canciano Terme en Milaan, waar hij een Etruskisch
studiecentrum en vaste expositie aan het opzetten is. De directeur stond op het
punt om te vertrekken omdat hij nog een afspraak heeft en Luca neemt ons mee
naar Giordano, die de hele collectie en alle fragmenten en archeologische
vondsten die het museum binnenkomen schoonmaakt, in kaart brengt en op ware
grote uittekent, kasten en kasten vol met enorme uittrekbare lades met enorme
folio’s met prachtige tekeningen van voorwerpen. Luca moet ondertussen nog even
naar een andere afspraak en komt ons over een uurtje weer ophalen…
Giordano
laat ons ook zien hoe de Etrusken hun vazen, canopen enz. maakten en ze met een
zogenaamde “cilindro”, een bewerkte en uitgesneden cilinder waar je een stok
door kon steken de prachtige reliëfs aanbrachten. Met een stuk klei mag ik het
zelf uitproberen en wanneer ik de cilinder met een potlood over het stuk klei
rol verschijnt er als het ware een meer dan 2000 jaar oud stripverhaal met
helden, goden enz. Fantastisch.
Ik maak met een cilinder een Etruskisch kunstwerk |
Wanneer
Giordano ons meeneemt het museum in blijkt hij een geweldige bron van
informatie over alle voorwerpen die zich daar bevinden. Dat niet alleen maar
hij blijkt ook vrijwel alle scenes, voorbeelden en dergelijke die zich in het museum
bevinden eigenhandig te hebben gemaakt. Zo zijn er diverse kopieën van
voorwerpen die je mag aanraken, zodat bijvoorbeeld ook blinden een goede indruk
kunnen krijgen. Er is zelf een volledig ingerichte Etruskische kamer met
eetruimte waar we natuurlijk even op de foto moeten.
De
rondleiding is door de thematische opzet van het museum maar vooral ook door de
uitleg van Giordano enorm interessant maar uiteindelijk worden we toch wel moe.
Het loopt dan ook al tegen acht uur in de avond, terwijl het museum eigenlijk
om zeven uur dicht ging. Om een uur of half acht is ondertussen Luca ook weer
bij de rondleiding aangesloten en piano, piano bewegen we ons toch naar het
einde van de opstelling. Bij de ingang/uitgang staat de beheerder braaf te
wachten en ontvangen we nog een gids die de directeur voor ons heeft
achtergelaten. Luca heeft daarnaast nog een prachtig boekwerk voor Paul bij
zich over de Etrusken, als we volgend jaar een Summerschool gaan organiseren
moet Paul natuurlijk wel alles over de Etrusken weten.
Uiteindelijk
vertrekken we dan richting Poggio alla Sala om onze auto op te pikken. Daar
aangekomen is het echter groot feest en loopt iedereen in het geel groen van
het Braziliaanse elftal. Brazilë is net door de kwartfinales van het WK gekomen
en zoals ik al vermeld had is Lilian, de schoonzuster van Luca, een
Braziliaanse. Er is dus een Samba party aan de gang met veel vrolijke muziek en
geschut met de billen.
Vanzelfsprekend moet er een glas gedronken worden dus
krijgen we glazen witte wijn in de handen gedrukt en bewegen we wat mee op de
muziek. Luca gaat ondertussen onze wijn bij elkaar zoeken want we willen een
doosje Gattavecchi wijn meenemen. Kopen vanzelfsprekend maar daar wil Luca
niets van weten. De wijnen zijn een cadeau om ook thuis nog eens heerlijk van
deze topwijnen te kunnen genieten.
Braziliaanse Samba Party |
Wij hebben
ondertussen al lang ons idee om vandaag nog naar Cortona te gaan laten varen en
Sylvia heeft voor ons een hotelletje tegenover haar appartement in Castiglione
geboekt. Daar aangekomen drinken we nog een glas wijn waar we een schaal met
Toscaanse worsten en kazen bij bestellen en dan is het mooi geweest. Bovendien,
de straten moeten leeg en winkels, deuren en ramen dicht want er gaat om 23:00
gespoten worden tegen de zanzare. De volgende ochtend blijkt natuurlijk dat er
pas om half 2 ’s nachts gespoten is, maar het was voor ons sowieso een lange
dag dus vinden we het een goed excuus om te gaan slapen.
Buona
Notte.
Je zou jullie toch niet meer te eten durven vragen, zulke verwende lekkerbekken 😎
BeantwoordenVerwijderen